Trafik Kazasında Şikayetçi Olmak

Trafik kazasında şikayetçi olmak için yaralanmalı kazalardan kazazedenin, ölümlü kazalarda vefat eden kazazedenin yakınlarının 6 aylık süresi bulunmaktadır. Şikayetçi olmak isteyen mağdurun veya vefat eden yakınlarının; şikayetçi olması için yasal süre failin öğrenilmesinin ardından başlamaktadır.

Trafik Kazalarında Şikayetçi Olma Süreci

Karayolu üzerinde en az iki aracın karıştığı talihsiz olaylara trafik kazası denilmektedir. Kaza sonucunda hem maddi hem manevi zararlar meydana gelmektedir.

Trafik kazası sonuçları 3 şekilde görülmektedir:

1. Yaralanmalı Trafik Kazası
  2. Ölümlü Trafik Kazası
  3. Maddi Hasarlı Trafik Kazası

Trafik kazasında şikayet süreci, mağdurun veya zarar gören kişinin yetkili kişilere kazaya sebebiyet verenden şikayetçi olduğunu belirtmesi ile başlamaktadır. Şikayetçi olacak kişi kolluk kuvvetlerine vereceği ifade üzerinden şikayet durumunu belirtmektedir. Kolluk kuvveti dışında mağdurun ikametinde yetkili olan başsavcılığa dilekçe yazması da trafik kazasında şikayetçi olmak için çözüm yollarından birisidir.

Tazminat Almak İçin Şikayetçi Olmak Gerekir Mi?

Trafik kazasında şikayetçi olmak tazminat almak için zorunlu değildir. Gerçekleşen trafik kazası sonucunda tazminat ödemleri sigorta şirketleri tarafından yapılmaktadır. Sigorta şirketleri ise şikayetçi olmayı kazazededen zorunlu olarak istememektedir.

Yaralanmalı Trafik Kazasında Şikayetçi Olma Süreci

Türk Ceza Kanunu Madde 89 Taksirle Yaralama Suçu şikayete tabidir. Yaralanmalı trafik kazalarında şikayetçi olmak için yetkili merciler ile yasal süre içiresinde irtibata geçilmelidir.

Yaralanmalı trafik kazaları ilgili kanun maddesi uzlaşmaya da tabidir. Uzlaşma sağlanamaz ise soruşturma ve yargılama devam etmektedir.

Türk Ceza Kanunu 89. Madde tam açıklaması ‘ Taksir ile başkasının vücuduna acı veren veya sağlığını ya da algılama yeteneğinin bozulmasına neden olan kişi, üç aydan bir yıla kadar hapis veya adli para cezası ile cezalandırılır’ şeklindedir.

Taksir ile yaralama suçundan sonra şikayet edilmesi halinde bazı durumlar ceza oranını yarı katına çıkarır:

Şikayet edilen sorumlunun cezasını 1 kat oranında arttıran durumlar:

• Gebe kadının düşük yapmasına sebebiyet verme
  • Konuşma yetisinin kaybı
  • Yüzde sürekli değişiklik
  • Bitkisel hayata girme veya iyileşmesi imkansız hastalık
  • Duyu veya organlardan birinin tamamen kaybı
  • Çocuk yapma yetisinin kaybı.

Ölümlü Trafik Kazasında Şikayetçi Olma Süreci

Ölümlü trafik kazaları; Türk Ceza Kanunu’nun 85. maddesinde yer alan Taksir ile öldürme suçundan dolayı cezai işlem görmektedir. Trafik kazalarında taksir ile öldürme suçu şikayete tabi suçlardan değildir. Şikayete yer bırakılmadan kamu davası açılmaktadır.

Ancak vefat eden kişinin yakınları yine kolluk kuvvetine giderek şikayetlerini dile getirmektedir. Taksirle birinin ölümüne sebep olan kişi şikayet edilmesi üzerine Asliye Ceza Mahkemesi’nde görülen davalarda 2 yıldan 6 yıla kadar hapis cezası ile yargılanır. Taksir ile öldürme suçunda birden fazla kişinin ölümünden dolayı şikayet eden Ağır Ceza Mahkemesi’nde yargılanır.

Trafik Kazasında Şikayetçi Olmamak

• Yaralanmalı trafik kazasında şikayetçi olmak ya da olmamak mağdurun kendi inisiyatifine bağlıdır. Suçlunun suçundan dolayı ceza alması Türk Ceza Kanunu hükümleri içerisindedir.
  • Trafik kazasında şikayetçi olmak hali ile Cumhuriyet Savcısı tarafından soruşturma ‘Taksir ile Ölümü Sebebiyet Verme’ ya da ‘Taksirle Yaralama’ suçlarından açılır. Cezai işlemleri suçun şekline göre değişkenlik gösterir.
  • Trafik kazalarından sonra şikâyetçi olmamak tazminat davalarını etkilememektedir. Mağdurun şikâyeti olmasa bile kazada sorumlu kişinin trafik sigortası ve kasko şirketinden maddi tazminatını, kusurlu sürücüden ise manevi tazminat alınabilmektedir.
  • Yaralanmalı trafik kazalarında kazazedenin yaralanması mevcut olup; sağlık kuruluşuna kendi imkanları ile gitmiş ya da herhangi bir neden ile ‘Yaralanmalı Kaza Tespit Tutanağı’ tutulmadıysa şikâyetçi olması önerilir. Bu aşamaların tamamlanması ise dilediği takdirde karşı taraf ile uzlaşılarak şikâyetten vazgeçilebilir.
  • Soruşturma sürecinin tamamlanması için mutlaka trafik kazasında şikayetçi olmak gerekmektedir. Eğer zarar gören taraf kazada şikayetçi olmazsa kazaya ilişkin delil toplama işi aksatılabilmektedir. İfadesinde şikayetçi olmadığını belirten kişi bir daha şikayetçi olamamaktadır.

Trafik Kazası Şikayet Süresi

Trafik kazasında şikayetçi olmak için gerekli hukuki açıklamalar Türk Ceza Kanunu’nun 73. Maddesinde ‘Soruşturulması ve Kovuşturulması Şikayete Bağlı Suçlar’ başlığı altında yer almaktadır;

‘Madde 73-

1. Soruşturulması ve kovuşturulması şikayete bağlı olan suç hakkında yetkili kimse altı ay içinde şikayette bulunmadığı takdirde soruşturma ve kovuşturma yapılamaz.
  2. Zamanaşımı süresini geçmemek koşuluyla bu süre, şikayet hakkı olan kişinin fiili ve failin kim olduğunu bildiği veya öğrendiği günden başlar.
  3. Şikayet hakkı olan birkaç kişiden birisi altı aylık süreyi geçirirse bundan dolayı diğerlerinin hakları düşmez.
  4. Kovuşturma yapılabilmesi şikayete bağlı suçlarda kanunda aksi yazılı olmadıkça suçtan zarar gören kişinin vazgeçmesi davayı düşürür ve hükmün kesinleşmesinden sonraki vazgeçme cezanın infazına engel olmaz.
  5. İştirak halinde suç işlemiş sanıklardan biri hakkındaki şikayetten vazgeçme, diğerlerini de kapsar.
  6. Kanunda aksi yazılı olmadıkça, vazgeçme onu kabul etmeyen sanığı etkilemez.
  7. Kamu davasının düşmesi, suçtan zarar gören kişinin şikayetten vazgeçmiş olmasından ileri gelmiş ve vazgeçtiği sırada şahsi haklarından da vazgeçtiğini ayrıca açıklamış ise artık hukuk mahkemesinde de dava açamaz’.

Trafik Kazasında Sonradan Şikayetçi Olmak

Trafik kazalarında davalar; şikayet üzerine ceza davası ve trafik kazası tazminat davası olarak farklıdır. İki dava türü birbirine karıştırılmamalıdır ve birbirinden bağımsızlardır.

Trafik kazası itibari ile şikayet, yasalarca mağdur durumda olan kişilere tanınmış bir haktır. Dilerse şikayeti kolluk kuvvetine sözlü talebin tutanağa geçirilmesi ile mümkün olmaktadır.

Kanunda şekil şartına bağlı olmayan şikayet dilekçe ile de gerçekleşmektedir. Alanında uzman trafik kazası avukatı yardımı ile daha profesyonel yazılacak dilekçe üzerinde olması gereken bilgiler:

• Mağdurun (şikayet edenin) adı, soyadı, TC. Kimlik Numarası ve adresi
  • Var ise vekilinin bilgileri
  • Şüphelinin (şikayet edilenin bilgileri
  • Suçun tarihi
  • Suçun ne olduğu
  • Kazasının nasıl, nerede ve hangi saatte gerçekleştiği

Yaralanmalı trafik kazası şikayet dilekçe örneği için tıklayınız.

Trafik Kazası Sonrası İfade Vermek

Trafik kazası sonrası verilen ifadeler yanlışlıklar yüzünden birçok tazminatın kaybı ile sonuçlanmaktadır. Kaza sonrasında ilk yardım tedavisi görülürken veya tedavinin hemen ardından kolluk kuvvetine ifade vermek önerilmemektedir. Trafik kazasında şikayetçi olmak veya ifade vermek için ilk olarak alanında uzman trafik kazası avukatı ile görüşülmesi tavsiye edilmektedir. Trafik kazası alanında faaliyet gösteren bu avukatlar süreci en doğru ve sağlıklı şekilde yürütecektir.

Kazaya ilişkin ifade almak isteyen polislerin üç çeşit ifade tutanağı şekli bulunmaktadır.

1. Kazada mağdur konumda olup kazaya sebebiyet veren kişiden şikayetini belirtmesi ve kazaya ilişkin anlatımları için Mağdur-Şikayetçi İfade Tutanağı
  2. Kazada şüpheli, sorumlu bulunan ve hakkında şikayet bulunan Şüpheli İfade Tutanağı
  3. Kazaya ilişkin tanıkların ifade verdiği Bilgi Alma Tutanağı

Kolluk kuvvetleri ile irtibat halinde olacağınız bu süreçte, sürecin en sağlıklı ve lehinize sonuçlanması için Trafik Kazası Avukatı ile görüşebilirsiniz.